Monday, May 19, 2008

Luahan Hati

Kekuatan Parti Kerana Ahli nya

Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yang semakna dengannya adalah sesuatu yang ditubuhkan oleh manusia. Peraturan-peraturan di dalamnya yang juga disebut sebagai “Perlembagaan” juga adalah dicipta dan digubal oleh manusia. Pentadbirannya juga adalah dilaksanakan oleh manusia. Oleh kerana Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yg semakna dengannya itu dicipta oleh manusia, perlembagaannya juga digubal oleh manusia & ianya ditadbir juga oleh manusia, bukannya Jin atau Malaikat, maka dasar-dasar Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yg semakna dengannya sama ada yg baik, buruk, adil atau zalim juga adalah diputuskan oleh manusia dan ianya adalah tidak tetap dan bila-bila masa sahaja boleh diubah bergantung kepada manusia yang mempunyai kuasa untuk merubahnya.

Oleh itu, tidak ada mana-mana Parti yang boleh mendabik dada bahawa parti mereka sahajalah yang lebih membela “Ketuanan Melayu”, bahwa Parti merekalah yang lebih “Islam”, bahawa parti merekalah yang lebih boleh memberi “Keadilan”.

Oleh kerana dasar sesuatu Parti itu boleh sahaja dirubah oleh mereka yg mempunyai kuasa keatasnya, iatulah para pemimpinnya dan secara tidak langsung ahli-ahli Parti yang melantik para pemimpin yang berkuasa itu, maka sesuatu parti itu, boleh sahaja bertukar daripada sebuah parti yang membela “Ketuanan Melayu” kepada parti yang membela ketuanan “Tauke-Tauke”. Boleh juga bertukar daripada dasar “Bangsa” kepada dasar “Islam”, daripada dasar “Keadilan Kepada Semua” kepada dasar “Keadilan Hanya Untuk Yahudi”, bahkan boleh sahaja bertukar daripada sebuah parti yang memperjuangkan “Islam”, kepada sebuah parti yang Islam diluar tetapi “Sekular” di dalamnya yang sanggup menggadai prinsip demi keindahan “Kerusi”.

Begitulah ianya mengikut apa yang telah terjadi, yang sedang terjadi dan yang akan terjadi. Sesuatu Parti / Pertubuhan / Persatuan / Perikatan atau apa-apa lagi yg semakna dengannya akan menjadi kuat dan kukuh apabila ianya dipenuhi oleh orang-orang yang hebat perjuangannya, yang ikhlas dan murni jiwa raganya. Oleh itu, di atas Parti manapun seseorang itu berada, jika ahlinya ikhlas dalam perjuangan dan berusaha merubah kerosakan dan berjuang ke arah kebaikan dan sanggup bersuara membetulkan kepincangan pemimpinnya, maka sebuah parti yang “Hitam Legam” pun akan boleh bertukar menjadi “Putih Bersih”, sebuah parti yang hampir karam pun boleh kembali meredah lautan yang luas. Jika kita semuanya mempunyai prinsip sebegini, InsyaAllah, perpaduan yang dicari itu, akhirnya akan menjelma!

No comments: