Satu ketika sekitar tahun 70 an, setelah mendapat maklumat penyelewengan royalty minyak dari Shell kpd Sarawak diselewengkan, Tun Razak telah memanggil Ku Li ke pejabatnya & meminta Ku Li mencari ikhtiar untuk mengatasi perkara tersebut dari berulang. Hasil dari harapan itulah, pada 17 Ogos 1974, Tg Razaleigh telah memainkan peranan utama dalam penubuhan Petronas dengan modal sebanyak RM 5 juta dan setrusnya menggubal Akta Petronas.
Sebelum wujudnya Petronas, hak penguasaan minyak dimiliki oleh Shell dgn menyebut ‘selagi ada bulan dan bintang, minyak dinegara ini adalah menjadi milik Shell’. Bagaimanapun usaha gigih Ku Li menggubal akta Petronas, berjaya membuang syarat tersebut. Amat besarnya jasa Ku Li, kerana tanpa beliau, Petronas mungkin tidak wujud & hasil minyak Negara mungkin masih dipegang hak miliknya oleh syarikat asing.
Selain penubuhan Petronas, Ku Li juga diamanahkan oleh Tun Razak untuk mewujudkan Perbadanan Nasional Berhad – PERNAS (hari ini dikenali sbg PNS) pd 29 November 1969 sbg penggerak DEB. Melalui PERNAS lah, Ku Li memulakan usaha mengambil alih Sime Darby dan kemudiannya juga Guthrie diambil alih dalam peristiwa yg menggemparkan London iaitu ‘The London Downraid’
Kerana itulah apabila tercetusnya berita kerugian berbillion ringgit kpd Sime Darby yg telah bergabung dgn Guthrie & Golden Hope, maka Ku Li menyifatkannya sbg pengkhianatan terhadap legasi Tun Razak.
Ku Li juga menjadi perintis dlm menjalinkan hubungan dgn China & menjadi pemimpin pertama Malaysia menemui pemimpin tertinggi China Chou En Lai. Hasil dari usaha Ku Li tersebut, hubungan persahabatanpun terjalin dan 3 bulan kemudian Tun Razak diunang utk mengadakan lawatan rasmi ke Beijing.
Sejarah tidak pernah berbohong, itulah hakikat sebenar bagaimana Ku Li merupakan arkitek ulung merintis jambatan persahabatan Malaysia dan China yg masih kental hingga kini.
Ku Li seterusnya diminta supaya berusaha menubuhkan sebuah bank untuk membantu Melayu hasil gesaan Kongres Ekonomi Melayu 1965. Resolusi itu juga menggesa supaya Bank Bumiputra diletakkan dibawah pentadbiran Tun Razak yg ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri. Menyedari sekiranya Bank Bumiputr diletakkan langsung dibawah Tun Razak iaitu TPM boleh menyinggung perasaan PM Tunku Abdul Rahman, maka Bank Bumiputra diletakkan & dikawal selia secara langsung di bawah Jabatan Perdana Menteri.
Kerana itulah status Bank Bumiputra sejak ianya ditubuhkan diletakkan dibawah selian terus Jabatan Perdana Menteri dan bukannya Kementerian Kewangan. Oleh itu sewaktu Ku Li menjawat Menteri Kewangan setelah meletak jawatan sbg Pengerusi Bank Bumiputra, Ku Li tdk lagi mempunyai kaitan atau kawal selia secara langsung dgn Bank Bumiputra. Setiap polisi, serta keputusan pentadbiran bank tersebut dilakukan tanpa merujuk kpd Menteri Kewangan kerana ia berada terus dibawah Jabatan Perdana Menteri. Oleh itu penutupan Bank Bumiputra yg sepatutnya menjadi nadi penggerak ekonomi Melayu kerana disalah tadbir atau penyelewengan adalah dibawah tanggungjawab Jabatan Perdana Menteri & bukannya Kementerian Kewangan kerana Menteri Kewangan tdk mempunyai kuasa ke atas Bank Bumiputra sejak ia ditubuhkan lagi.
Ku Li adalah orang yg memacu kejayaan demi kejayaan Bank Bumiputra dgn hanya bermodal RM 5 juta semasa menjawat jawatan Pengerusi Bank Bumiputra. Oleh itu apabila berakhir riwayat Bank Bumiputra menjadi akhirnya CIMB Bank, Ku Li merupakan orang yg paling kecewa kerana satu lagi legasi Tun Razak dikuburkan. Ku Li merasa amat terkilan keraa betapa sukarnya beliau membina Bank Bumiputra & semasa menjawat jawatan Pengerusi, beliau tidak mengambil satu sen pun sebagai gaji atau faedah, malahan pemandu beliaupun tdk dibayar gajinya oleh Bank Bumiputra.
Semasa menjadi Pengerusi Bank Bumiputra tdk sedikit pengorbanan yg dilakukan Ku Li. Beliau turut mengorbankan kepentingannya dalam sebuah bank yg dimilikinya utk diserahkan kpd syarikat milik UMNO iaitu Fleet Group. Ku Li menguasai Bian Chiang Bank yg terasas sejak 1924 milik jutawan Sarawak. Selpas membeli keseluruhan saham bank tersebut, beliau memberikannya kpd kumpulan Fleet milik UMNO, tanpa mengambil sebarang keuntungan, kerana beliau mahu agar tabung kewangan UMNO sentiasa mantap.
No comments:
Post a Comment